טורניר משחקי קופסה

בשנה השנייה שלי להוראה, יזמתי את טורנירי המשחקים.
פעם-פעמיים בשנה מתקיים טורניר משחקי קופסה בבית הספר (בית ספר בטב"ע לתלמידים עם לקות למידה מורכבת) בו כל התלמידים לומדים את אותו משחק ומי שרוצה משתתף ומתחרה בטורניר.

קצת על המטרות של טורניר המשחקים:
א. דחיית סיפוקים: הילד  לומד שבמשחק יש תורות וחוקים ולכן הוא צריך להתאפק כי אי אפשר לקבל ולהשיג במיידי את מה שרוצה.
ב. מאפיינים קבועים: הילד לומד שלכל משחק יש חוקים המגדירים את אופי המשחק והפעילות ולכן צריך לשאול, ללמוד ולחפש את החוקים של כל משחק כדי לדעת איך לשחק.
ג. סיום המשחק: ברוב המשחקים המשחק מסתיים כאשר אחד מנצח ואז השאר "מפסידים". לילדים רבים קשה בהתחלה להתמודד ולקבל את הסיטואציה הזו. ככל שהילד משחק הוא לומד שלעיתים מנצחים, אך לעיתים גם מפסידים.
ד. מפגש חברתי: במשחק, הילד נפגש עם קבוצת ילדים, בזמן המשחק, הם מדברים על חוויות יום- יומיות, תחביבים וכו'. דרך המשחק, נוצרים קשרים חברתיים.
ה. פיתוח חשיבה: במשחקים שונים, על הילד להפעיל אסטרטגיות חשיבה שונות בכדי להצליח במשחק. בנוסף, במרבית הפעמים, הילד צריך לחשוב לא רק על מה שהוא יכול לעשות, אלא גם על המהלכים של היריב (פיתוח יכולת ראיית האחר). כמו כן, תוך כדי המשחק הילד מפתח מיומנויות שונות.
ו. העשרת הפנאי של התלמידים: התלמידים לומדים להכיר משחקים נוספים שהם יכולים לשחק בשעות הפנאי שלהם
ז פיתוח יכולת ההמללה: כחלק מהטורניר, הכיתות הבוגרות מלמדות את הכיתות הצעירות לשחק. מפגש זה מאפשר לתלמידים הבוגרים לחנוך את התלמידים הצעירים, ללמד אותם אסטרטגיות שונות במשחק, את חוקי המשחק וכו'. התלמידים הבוגרים משפרים את יכולת ההסבר המילולי שלהם ומתאמנים על כך

אילו טורנירי משחקים קיימנו בעבר?

טאקי
דמקה
ארבע בשורה
גנג'ה גנג'ה
מנקלה
דמקה וטאקי התגלו כמשחקים אהובים במיוחד אז לאורך השנים קיימנו פעמיים את טורניר של משחקים אלו.

והשבוע נקיים את טורניר הדאבל 🙂


אז איך הטורניר מתבצע?


שלב ראשון- מקיימים שיח בצוות או/ו עם התלמידים על הטורניר ומעלים רעיונות למשחקים. לבסוף הצוות בוחר את המשחק. במידה ולא כל הצוות מכיר את המשחק אנחנו מקיימים ישיבת צוות ולומדים ומשחקים את המשחק.


שלב שני- מכריזים על הטורניר בכיתות ומוציאים מכתב/ הודעה להורים. במכתב אנחנו כותבים את רציונל הטורניר ומבקשים ממי שיכול ורוצה לתרום משחק לבית הספר. לעיתים אם לא הצלחנו להשיג מהורים/ תרומות אז בית הספר רכש מספר משחקים

שלב שלישי- לומדים את המשחק בכיתות במסגרת שיעורים. לעיתים מאחדים כיתות ונותנים לתלמידים הבוגרים ללמד את התלמידים הצעירים את חוקי המשחק. התלמידים יכולים כמובן לקחת ולהתאמן לטורנירים גם בהפסקות.


שלב רביעי- עוברים בין הכיתות ושואלים מי רוצה להשתתף בטורניר.


שלב חמישי- מארגנים רשימה של המשתתתפים ומפרסמים את הבתים (מי משתתף מול מי).
שלב שישי- יום הטורניר! אצלנו הטורניר מתחלק לשני טורנירים- טורניר לחטיבה הבוגרת (16-21) וטורניר לחטיבת המתבגרים (9-15). כל התלמידים שרוצים משחקים ומי שמנצח עולה לשלב הבא (שמינית גמר, רבע גמר, חצי גמר וגמר).
בינתיים, מי שהפסיד יכול לצפות באחרים או לקחת משחק רופסה אחר ולשחק ברחבת בית הספר.
בסיום הטורניר, מרכזים את כל השכבה ומחלקים תעודות ופרסים למנצחים.


לפני הטורניר הראשון, הכיתה שלי עשתה מפקד (טקסון) לכל בית הספר והציגה מה זה אומר טורניר ואיך משחקים. מצרפת סרטון של מצגת המפקד. לחצו כאן לסרטון.

כמובן שאפשר לעשות טורניר כיתתי/ שכבתי ולא חייב טורניר בית ספרי

יש לכם שאלה? עצה? רעיון נוסף?
מוזמנים לכתוב לי
אני מאוד ממליצה לקיים טורניר משחקים. התלמידים לומדים ונחשפים למשחקים חדשים.

מוזמנים להמשיך לעקוב אחריי בדף הפייסבוק שלי– למידה בהנאה
מור

*
תודה לפוקסמיינד ולמשחקי שפיר שתרמו לנו בעבר משחקים שאפשרו לנו לשחק לקיים את הטורניר.

יאללה, מחכה כבר לטורניר 🙂 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קורסים
קורסים אונליין
Workshop
סדנאות והשתלמויות
  • תגיות

  • פוסטים אחרונים

  • קטגוריות