משחקים לתרגול לוח הכפל

בפינה השבועית בדף הפייסבוק שלי ביקשתי מכם לתת רעיונות למשחקים על לוח הכפל, בפוסט זה ריכזתי את המשחקים.




משחקים על מהות הכפל-

  •  יפעת שטרן הכינה משחק מחשב של התאמה בין תרגיל הכפל והחיבור: 

https://www.educandy.com/site/html5/bin/main.php?activity=noughts&quizid=25753

  •  משחק מחשב שאני הכנתי שבו התלמידים צריכים לסמן האם אפשר לבצע תרגיל כפל או לא?

https://www.playbuzz.com/item/479a2282-67b5-4c75-a1de-3df3db11bbf6?fbclid=IwAR0AJaDfd5xYiF-EZZyo2aS-oPkANRQZvT98J89TSfk5ZiOF0njOIXMVL3w

  • ועוד כמה רעיונות שלי:

התלמידים  הכינו כרטיסיות שבהן יש תרגיל חיבור או תרגיל כפל (המתאימים זה לזה). מהכרטיסיות שיחקנו מספר משחקים:
קבוצה אחת שיחקה משחק זיכרון.
קבוצה שנייה שיחקה בקליעה לסל שבכל פעם לפני עונים על כרטיסיה.
קבוצה נוספת שיחקה במשחק מסלול. כל תלמיד בחר חפץ בתור חייל. התלמידים הטילו את הקובייה והתקדמו בהתאם למספר שיצא. אם דרכו על כוכב הרימו כרטיסייה וענו על שאלה בהתאם. תוך כדי המשחק המצאנו חוקים נוספים: אם יוצא 6 בקובייה מקבלים תור נוסף, אם יוצא 1 עושים סיבוב ריצה קצר ואם יוצא 5 קופצים 5 קפיצות על רגל אחת. התלמידים קבעו את החוקים ולא רצו להפסיק לשחק…

בסוף המשחק אמרתי לתלמידים שאני רוצה שהם יעזרו לי לסדר ויתאימו זוגות כדי שבשבוע הבא נוכל שוב לשחק משחק הזיכרון.פתחתי שעון חול של 4 דקות ופיזרתי את כל הכרטיסיות ברחבי הכיתה , הם הסתובבו בכיתה ומצאו את הזוגות. הם עזרו אחד לשני והצליחו במשימה 🙂 . 
תמונה יכולה לכלול: ‏‏פעילויות בחוץ‏‏

אין תיאור זמין לתמונה.


משחקי תרגול ללוח הכפל- 

  • ריקי הנדין הציעה עיבוד למשחק העניבה שאני מכירה מתקופת הצופים. הנה מה שהיא כתבה: "מחלקים את קבוצת המשתתפים לשתיים ומעמידים חפץ באמצע. כל קבוצה נעמדת מול הקבוצה השניה בשורה. לכל משתתף נותנים מכפלה אחרת. כל קבוצה מקבלת את אותן מכפלות (ניתן לבחור כפולה מסוימת ועליה לתרגל). מנחה המשחק אומר תרגיל. הראשון בעל המכפלה המתאימה שתופס את החפץ מקנה נקודה לקבוצתו. הקבוצה המנצחת היא הקבוצה בעלת מס הנקודות הרב ביותר". 


  • סמדר אברבנל אלון שיתפה-  "כל התלמידים עומדים. אני מסבירה שצריך לענות בשליפה. מדגישה שהמטרה שיהיה מגניב, מתקתק, לא משעמם. מדגישה שלא נועד להעליב ולאף אחד אסור ללעוג. מדגימה – אסור לקחת אפילו שניה למחשבה, לא להגיד אההה ואז את התשובה. לאורך כל המשחק אני מסתובבת ביניהם, מגיע לי אוסקר על הפוקר פייס שלי. מנסה להתאים את התרגיל לילד מבחינת רמה. פוסלת על ההתחלה כמה חזקים שהתמהמהו שניה. מי שצדק יושב על השולחן ומי שטעה יושב במקום. ככה כמה סבבים עד שהילד האחרון נשאר לעמוד. תלמידים עפים על זה. לא נתקלתי בכיתה שזה לא עובד בה ואני משתמשת המון גם במילוי מקום. אבל הכי חשוב זה השליפה כי אם נותנים לכל ילד זמן לחשוב זה משעמם נורא". 


  • עינת גו משחקת שבע בום ועושה לו הסבה לכפולות שונים: "אפשרי לשחק בכל כפולה שמלמדים "x בום" מעמידים ילדים שמסכימים לשחק בשורה, מתחילים לספור מ-1 ולפי סדר הספירה מגיעים ל"בום" שהוא הכפולה הנלמדת".


  • מיכל אהוד הכינה כמה משחקים לתרגול:
1. רביעיות של הנבת המהות+ תרגול.
אין תיאור זמין לתמונה.


2. כפל בין ספינר וקובייה- מסובבים את הספינר וזורקים את הקובייה ולאחר מכן מכפילים בין המספרים שיצאו. 

תמונה יכולה לכלול: ‏‏טקסט‏‏

  • אני עשיתי עם ספינר משהו דומה, אבל קצת אחר:
משחק המשלב לוח הכפל וחיבור במאונך- מסובבים את הספינר וזורקים את הקובייה (בקובייה כתובים מספרים בתחום המאה). מחברים את התוצאה שיצאה עם המספר שיצא בקובייה. בסוף מחברים את כל התוצאות ובודקים מי ניצח.
אין תיאור זמין לתמונה.


  • ציפי ברוזה הפכה את המשחק "נשיא, סגן ומזכיר" לתרגול על לוח הכפל, במקום מספרים היא מחלקת מכפלות:
הנחה את החניכים לשבת במעגל וחלק לכל אחד שם/ מספר לפי סדר. התחל בנשיא והתקדם מצד שמאל לסגן, מזכיר ואחר מכן מספרים לפי סדר עולה (3,2,1 וכו'). אמור כי כעת המעגל מסודר לפי סדר חשיבות מהנשיא עד המספר האחרון. על פי קצב קבוע מתחילים את המשחק (שתי טפיחות על הרגליים ומחיאת כף). הנשיא מתחיל ואומר נשיא ואז מספר מסוים (הדיבור הוא עם מחיאת הכף), לאחריו מי שהוא נקב במספרו אומר שוב את מספרו ושם/מספר אחר. המשחק ממשיך עד שמישהו מתבלבל. מי שהתבלבל עובר להיות אחרון וכל מי שהיה אחריו מתקדם שלב קדימה. התפקידים והמספרים הנם לפי הכיסאות כך שברגע שהחניכים זזים תפקידם משתנה בהתאם לכסא. המשחק נגמר שמצליחים "להפיל" את כל המועצה (נשיא, סגן ומזכיר) או שפשוט קצת נמאס (מתוך האתר של  "הנוער העובד והלומד").

  • טאקי לוח הכפל שיצרו ליאי כהן, נויה אביוב ואלומה מצרי:
תמונה יכולה לכלול: ‏טקסט שאומר '‏10x8 כפול אותי © נויה אביוב, אלומה מצרי, ליאי כהן‏'‏

  • פוסט עם אוסף משחקי מחשב שיצרתי לתרגול כפולות 7+8-

  • ועוד משחק מחשב שהכנתי לתרגול כפולות 6-9-

  • הסבתי את תני התנין למשחק על כפולות 6- 
המטרה – שהתנין לא יטרוף אותנו.
כל אחד בתורו מחליט על שן, פותר את התרגיל ואז לוחץ על השן. אם התנין טרף אותנו, שאר המשתתפים מקבלים נקודה (או במקרה של המשחק הספציפי הזה-6 כי המטרה היא בעיקר כפולות 6), אם לא טרף, הבא בתור משחק…
אין תיאור זמין לתמונה.

  • משחק רביעיות שהכנתי במחולל שלי (שימו לב להדפיס רק את עמודים 3-7):

  • ארבע בשורה כפל-

  • התלמידים כתבו על השולחן (בטוש מחיק כמובן) את כל המכפלות של הכפולות שלמדנו, לאחר מכן כל אחד בתורו הגריל תרגיל ומחק את המכפלה. התלמידים היו בעננים ופתרו ברצף עשרות תרגילים בלי להרגיש

     כלל!

תמונה יכולה לכלול: ‏‏טקסט‏‏
ועוד כמה המלצות:
יש לכם עוד רעיונות?
מוזמנים לכתוב בתגובות. 
בשבוע הבא… נושא חדש 🙂

מור קנדי. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קורסים
קורסים אונליין
Workshop
סדנאות והשתלמויות
  • תגיות

  • פוסטים אחרונים

  • קטגוריות