בניית מצנח רחיפה לביצה- פעילות המשלבת תכנון, חשיבה יצירתית, שיתוף פעולה והסקת מסקנות.
כבר שנתיים שאני זוכה לקחת חלק באולימפיאדת המדעים של החינוך המיוחד (בו התלמידים ימציאו מוצר) . רגע לפני שאני צוללת עם התלמידים אל תוך חומר הלימודים (מערכת השמש), דיברנו בכיתה על שתי התכונות המרכזיות שנצטרך להשתמש בהן במהלך השנה: עבודת צוות וחשיבה יצירתית. כדי להדגים לתלמידים בקטנה את התהליך שנעשה השנה, נתתי להם משימה בקבוצות של 4 תלמידים- לבנות מצנח רחיפה לביצה. מצנח שאם נפיל את הביצה מהמדרגות- הביצה תישאר שלמה.
מצרפת את מהלך השיעור (את השיעור הזה לימדתי לפני מספר שנים כשהייתי סטודנטית. הוא היה כל כך מוצלח שהיה לי ברור שאשתמש בו בעתיד. מזל שהכל שמור 🙂 )
רעיון מרכזי : לפני שמכינים מוצר, יש להעלות רעיונות, לבדוק מהו הרעיון הכי טוב ולבצעו. לאחר הניסיון- יש לבדוק מה היה טוב ומה עלינו לשפר.
הגדרות:
תכנון: הגדרה מילונית-הכנת תכנית, התוויית קווי פעולה, חשיבה על דרכים לביצוע משימה או להשגת מטרה מסוימת. (רב מילים)
הגדרה דידקטית- העלאת רעיונות להשגת המטרה.
מסקנה: הגדרה מילונית- תוצאת הבדיקה של משהו או התוצאה של מחשבה על משהו. (רב מילים)
הסקת מסקנות- הגדרה דידקטית- תוצאת הבדיקה והעלאת רעיונות לשיפור בפעם הבאה.
שיקול דעת לבחירת הנושא : DOING– התלמידים יחוו חלק מהתהליך של המעגל התעשייתי ויתנסו לראשונה בנושא בחשיבה יצירתית.
מטרת- על : הבנת הצורך בתכנון, בחשיבה ובהסקת מסקנות.
מטרות:
קוגניטיביות :
- פיתוח יכולת ניסוי וטעיה.
- פיתוח חשיבה יצירתית.
- פיתוח חשיבה מסתעפת ומתכנסת.
- פיתוח יכולת הסקת מסקנות.
חברתי /רגשי :
- התלמידים ידברו לאחר קבלת רשות בלבד.
- התלמידים ישתתפו בדיון תוך שמירה על תרבות דיון.
- התלמידים ישתפו פעולה בעבודה בקבוצות.
שפתי/ תקשורתי:
1.התלמידים ישמרו על קשר עין בעת קריאת ההוראות.
2. התלמידים יסבירו את המצאתם.
3.התלמידים יסבירו מדוע המצאתם עבדה/ לא עבדה וכיצד היו משפרים אותה בהמשך.
4. פיתוח כושר ביטוי.
רצף פעילויות:
1. הקדמה-חזרה על השיעור הקודם ועל התכונות שחשובות לנו לפתח במהלך במהלך השנה. היום נתנסה בחיזוק התכונות הדרושות לתחרות.
שק”ד- קישור לשיעור הקודם ויצירת עניין להמשך השיעור)
2. עבודה בקבוצות- התלמידים יתחלקו לקבוצות של 3-4 ילדים בקבוצה. כל קבוצה תקבל אותם החומרים. על הקבוצות להכין מצנח רחיפה לביצה, כך שאם נפיל אותה ממקום גבוה היא לא תישבר. עליהם לחשוב תחילה על לפחות 3 רעיונות ומבניהם לבחור את הרעיון הטוב ביותר ולבצעו.
שק”ד- העלאת הרעיונות תגרום לפיתוח החשיבה המסתעפת. התלמידים יבינו שלא מספיק לחשוב על רעיון אחד, אלא הם צריכים לבחון את כל הרעיון ואז לבחור. ברגע שהם בוחרים, הם עוברים לחשיבה המתכנסת ומנסים לחקור לעומק את הרעיון שלהם לבצעו. העבודה בקבוצות נועדה לפתח את הכישורים החברתיים שלהם ובמקביל להראות להם שאם כל אחד היה לבד, לא היה להם כ”כ הרבה רעיונות כמו שהם בצוות וכך כולם נתרמים. במהלך הביצוע, התלמידים בעצם יחוו חלק משלבי המעגל התעשייתי- רעיון,פיתוח ובקרה ואיכות.
3.בדיקת מצנחי הרחיפה מחוץ לכיתה- נצא למדרגות של חדר מוסיקה, כל פעם קבוצה תעלה, תסביר איך הם בנו את המצנח שלה ויזרקו את המצנח מהמדרגות.
שק”ד- בדיקת התוצרים של התלמידים. התלמידים יציגו לכל הכיתה את התוצר, פיתוח כושר ביטוי- מדוע בחרו במצנח זה.
4.חזרה לכיתה והסקנת מסקנות- למה אצל חלק זה עבד וחלק לא? מה היה טוב? מה היה צריך לשפר במצנח? מה הם היו עושים שונה בפעם הבאה? איך הייתה עבודת הצוות בקבוצה?
שק”ד- פיתוח יכולת הסקת המסקנות- התלמידים ינסו לבחון מדוע המצנח לא עבד להם, יכולת הערכה עפ”י בלום. התלמידים יבינו שאם היה להם אפשרות, הם היו משפרים ואכן מצליחים לגרום לביצה לא להישבר.
הפעם אף קבוצה לא הצליחה (בעבר חלק מהקבוצות כן הצליחו). התלמידים מאוד נהנו מהניסיון ובכיתה הסקנו מסקנות ביחד וחשבנו איך אפשר לשפר בפעם הבאה את המצנח. אולי בעתיד ננסה שוב 😉
הערות נוספות:
-החומרים שנתתי להם: בלונים, קשים, חוטים וסלוטייפ. אישרתי להם גם להשתמש בדברים נוספים שיש בסביבה
-השתמשתי בביצים קשות 🙂
מוזמנים לנסות את המצנח עם התלמידים שלכם ולשתף אותנו איך היה.
שבת שלום,
מור.
רעיון נהדר . אנחנו אומנם ג- ו נאמץ את אתגר הביצה
שנה טובה ונהדרת
רעיון נהדר . אנחנו אומנם ג- ו נאמץ את אתגר הביצה
שנה טובה ונהדרת