חיזוק דיוק ושטף קריאה דרך משפטי פירמידה
משפט פירמידה הוא משפט הבנוי באופן מדורג. המילה הראשונה מופיעה בראש הפירמידה ובכל אחת מהשורות שלאחר מכן מתווספת מילה, בהדרגה, עד לכתיבת המשפט המלא בתחתית הפירמידה.
מהם היתרונות במשפטי פירימידה?
* התלמידים חווים חווית הצלחה בכך שהם מצליחים לקרוא משפט שלם בצורה מדויקת. הקריאה היא הדרגתית ולא מאיימת על התלמיד.
* לרוב המשפטים הם מורכבים ומחוברים ומכילים הרבה תיאורים, תוספות מורפולוגיות ועוד.
* משפר את הזיכרון למילים הכתובות בפירמידה. התלמידים קוראים את המילים שוב ושוב כך שהמילה נקלטת בסוף בצורה אורתוגרפית.
*במשפטי הפירמידה שלי- אני מכינה פירמידה אחת מנוקדת ואחת לא, כך שאני עובדת במקביל גם על המעבר בין קריאה עם ניקוד לקריאה ללא ניקוד.
הודות לכל היתרונות, התלמידים מצליחים לשפר את שטף הקריאה שלהם.
בנוסף, רצוי מאוד גם לחבר משפטי פירמידה עם התלמידים. כך התלמיד לומד לכתוב בכתיב נכון (בכך שהוא חוזר שוב ושוב על כתיבת המילה), הוא לומד להרחיב את השפה, לכתוב נכון תחבירית ולתאר דברים.
ניתן גם לכתוב משפטי פירמידה לפני קריאת טקסט מלא כהטרמה (לדוגמה בחוברת “קוראים לעניין” של רוני אורי פירסטטר).
משפטי פירמידה:
משפטי פירמידה שכתבתי
משפט פירמידה שכתבה טליה שחם
דוגמה מתוך האתר “לקרוא מן השורש”
נהדר, משתמשת גם במשפטי פירמידה ועכשיו יודעת להסביר לעצמי את כל היתרונות שלהם!
שיטה נפלאה, מפעימה בפשטותה וביופיה.הסבר מקיף ובהיר. איישם זאת עם תלמידיי – כמובן אתן לך קרדיט מלא.
רעיון נהדר תודה