חשיבה תוצאתית- פיתוח מטה קוגניציה
אחד התפקידים החשובים ביותר שלנו, המחנכים והמורים, הוא לפתח את החשיבה של התלמידים, ללמד אותם איך לחשוב ולא מה לחשוב.
אצלי בכיתה תלוי מודל החשיבה התוצאתית- מטרה, תכנון, ביצוע ובקרה. באמצעות מודל זה אנחנו מדייקים יותר את החשיבה שלנו ולומדים לבצע מטה קוגניציה.
אז מה המודל אומר:
קודם כל המשפט- “רגע…חושבים!” לקוח מתוך העשרה האינסטרומנטלית של פוירשטיין (לימודי תעודה שעשיתי בעבר. מומלץ! אבל את זה אשמור לפוסט אחר).
מטרה- הגדרה מדויקת של המטרה שלנו- מה התוצאה שאנחנו רוצים להשיג? כדאי שהתוצאה תהיה כמה שיותר מדידה.
תכנון- מה צריך לעשות כדי להשיג את המטרה? בשלב זה כדאי לאסוף את כל הדרכים האפשרויות מהתלמידים ולנתח איתם כל רעיון האם הוא ישים ויקדם אותנו אל המטרה? לאחר מכן לבחור מבין כל הדרכים את הדרך המוצלחת ביותר.
ביצוע- מבצעים את התכנון
בקרה- שלב המשוב/ רפלקציה/ שיקוף- בודקים האם השגנו את המטרה, מה היה טוב ומה עלינו לשפר בפעם הבאה.
אצלי בכיתה תלוי מודל החשיבה התוצאתית- מטרה, תכנון, ביצוע ובקרה. באמצעות מודל זה אנחנו מדייקים יותר את החשיבה שלנו ולומדים לבצע מטה קוגניציה.
אז מה המודל אומר:
קודם כל המשפט- “רגע…חושבים!” לקוח מתוך העשרה האינסטרומנטלית של פוירשטיין (לימודי תעודה שעשיתי בעבר. מומלץ! אבל את זה אשמור לפוסט אחר).
מטרה- הגדרה מדויקת של המטרה שלנו- מה התוצאה שאנחנו רוצים להשיג? כדאי שהתוצאה תהיה כמה שיותר מדידה.
תכנון- מה צריך לעשות כדי להשיג את המטרה? בשלב זה כדאי לאסוף את כל הדרכים האפשרויות מהתלמידים ולנתח איתם כל רעיון האם הוא ישים ויקדם אותנו אל המטרה? לאחר מכן לבחור מבין כל הדרכים את הדרך המוצלחת ביותר.
ביצוע- מבצעים את התכנון
בקרה- שלב המשוב/ רפלקציה/ שיקוף- בודקים האם השגנו את המטרה, מה היה טוב ומה עלינו לשפר בפעם הבאה.
דוגמה לעבודה עם המודל: מטרה- כתיבה בתוך השורה. תכנון- סימון השורות/ להסתכל היכן מתחילים לכתוב ועוד. ביצוע- כתיבה במחברת. בקרה- להסתכל על מה שכתבתי ולראות האם כתבתי בתוך השורה או לא? האם התחלתי טוב ובהמשך יצאתי מהשורה? מה גרם לי לצאת מהשורה? ועוד.
דוגמה נוספת: מטרה- ארגון ארוחת בוקר כיתתית. תכנון- מה נאכל ונשתה בארוחת הבוקר? מי מביא מה? כמויות וכו’. ביצוע- אירוע ארוחת הבוקר. בקרה- האם האוכל הספיק? כולם מצאו מה לאכול? מה כדאי להוסיף או להוריד בארוחה הבאה.
דוגמה נוספת: מטרה- ארגון ארוחת בוקר כיתתית. תכנון- מה נאכל ונשתה בארוחת הבוקר? מי מביא מה? כמויות וכו’. ביצוע- אירוע ארוחת הבוקר. בקרה- האם האוכל הספיק? כולם מצאו מה לאכול? מה כדאי להוסיף או להוריד בארוחה הבאה.
קבצים:
חשיבה תוצאתית- פאזל
חשיבה תוצאתית- תרשים זרימה
חשיבה תוצאתית- ללא רקע (תודה ליעל ביקל אלשך על העריכה)
מוזמנים להדפיס, לתלות ולהשתמש.
המשך חופשה נעימה,
מור.