“סדר וארגון עוזרים לנו לתפקד בצורה יעילה”
בשיעור הראשון של פיתוח חשיבה למדנו למה צריך לפתח את החשיבה ואמרנו שהשיעור הזה הוא בעצם שיעור ספורט- רק למוח.
אתמול בשיעור הראיתי לתלמידים מסך עם 20 תמונות עליו. עליהם היה לזכור כמה שיותר פריטים תוך 3 דקות
. לאחר מכן הם כתבו את הפריטים שזכרו והביאו לי את הפתק. בשיחה שלאחר מכן התלמידים אמרו שהמשימה הייתה קשה ושקשה לזכור כל כך הרבה תמונות. אמרתי להם להסתכל טוב טוב על התמונות ולראות אם יש משהו שאולי יכול להקל עליהם לזכור. אם יש משהו משותף. אחת התלמידות ישר צעקה שהעכבר והחתול משותפים כי שניהם חיות. תלמיד נוסף הוסיף שגם הסוס והחיפושית שייכים לחיות. כך גילינו שיש קבוצה עם 4 פריטים. ככל שהתלמידים התעמקו בתמונה הם גילו כי התמונה מורכבת מ5 קטגוריות שבכל אחת מהן 4 פריטים. אחרי שהגענו למסקנה הזאת הודעתי לתלמידים שעכשיו יש להם דקה וחצי (חצי מהזמן הקודם) כדי לזכור כמה שיותר פריטים.
הפעם רוב התלמידים זכרו משמעותית יותר פריטים. בדיון שלאחר מכן רוב התלמידים סיפרו שזה היה להם יותר קל כי הם זכרו את הנושאים ואז ניסו להיזכר ב4 הפריטים השייכים לכל נושא. אחת התלמידות גם כתבה את הקטגוריות על הדף. כך הסתיים השיעור הראשון. לאחר מכן בבית לקחתי וערכתי השוואה בין הפעם הראשונה שכתבו לבין הפעם השנייה.
השיעור היום:
הגעתי לשיעור ופתחתי את ההשוואה שעשיתי אתמול לתלמידים (ללא שמות התלמידים). התלמידים ניתחו והוכיחו לעצמם ששיטת הסידור לקטגוריות עובדת. לאחר מכן הראיתי שוב לתלמידים 20 פריטים שונים (כדי להוכיח להם שזאת שיטת סידור הקטגוריות ולא רק כי הסתכלו הרבה ועיבדנו ביחד את הפריטים הקודמים) בשלוש דקות ושוב התלמידים רשמו את מה שזכרו. לאחר מכן שוב חילקנו יחדיו את התמונות לפי קטגוריות ותוך כדי הדיון הגענו למסקנה ש”סדר וארגון עוזרים לנו לתפקד בצורה יעילה יותר”. התלמידים נתנו דוגמאות שונות לסדר בחייהם שעוזר להם לתפקד טוב יותר:
– החלוקה למחברות לפי הנושאים השונים (ואחת התלמידות דאגה לציין שהיא כותבת בקלסר לפי חוצצים וכל חוצץ זה מקצוע שונה וכשהיא מגיעה הביתה היא יודעת איפה נמצא החומר שלמדו).
– סידור הארון לפי בגדי קיץ וחורף.
– בסופר שמסדרים את המוצרים בשקיות לפי נושאים שונים כמו מוצרי חלב, ניקיון וכו’ (ואז אחד התלמידים הוסיף שכל הסופר מסודר לפי מחלקות כדי שנחסוך בזמן בקניות ולא נשכח שום דבר).
– סידור התיק לפי המקצועות.
ועוד דוגמאות שונות… כל התלמידים הסכימו שהסדר עוזר לנו לחסוך בזמן ולתפקד יותר טוב.
כשהגעתי הביתה שוב בדקתי את התוצאות וראיתי שרוב התלמידים אכן שיפרו את הישגיהם מהפעם הראשונה שנדרשו לזכור את התמונות.
האותיות מייצגות את התלמידים.
כחול- מספר הפריטים שהתלמידים זכרו בפעם הראשונה.
אדום- מספר הפריטים שהתלמידים זכרו לאחר שחילקנו לקטגוריות.
ירוק- מספר הפריטים שהתלמידים זכרו היום לאחר שראו תמונות נוספות.
היה שיעור מרתק.
כיף להיכנס לעולם התלמידים ולגרום להם להגיע למסקנות חדשות וגם הם נהנים לעשות “חדר כושר במוח”.
מחכה לשיעורים הבאים איתם.
מוזמנים לנסות עם התלמידים שלכם ולשתף בתוצאות.
בהצלחה,
מור.
קישור למצגת-https://drive.google.com/open?id=0B8TXx61SmDFLVnAxTnlabnNVajg
נפלא!
אשמח להמשיך ולשמוע על רעיונות ושיעורים מוצלחים נוספים.
רעיון וביצוע מקסימים.