סרט האנימציה “מרד התרנגולים” כאנלוגיה למרד גטו וארשה
תקציר הסרט (מתוך אתר וואלה)-
התרנגולים הם אסירים מאחורי גדר תיל, פוחדים לחייהם וחולמים על החופש. כל נסיון בריחה מסוכל ומנהיג הכנופיה נשלח לבידוד, אבל זהו אינו כלא רגיל והם אינם אסירים רגילים. הם תרנגולות הכלואות בלול לייצור ביצים, ומי שלא מספק ביצה לארוחת הבוקר עלול להפוך בעצמו לארוחת הערב, אבל ג”ינג”ר וחבריה ללהקה מחליטים לברוח, הזמן קצר והמלאכה אינסופית לאחר שבעלת הלול (ריצ”רדסון) מחליטה להתחיל להפוך תרנגולות לפשטידות עוף, בעזרתו של רוקי (גיבסון) הם מחליטים לעוף רחוק, לחופשי, אבל דברים לא תמיד עובדים כמתוכנן. סרט אנימציה מצחיק ומרגש מבית היוצר של דמויות הפלסטלינה “וואלאס וגרומיט”.
הקשר לשואה-
דמויות במהלך הסרט והקבלתן לשואה-
עכברים- את המחתרת הפולנית ובעצם כל מי שעזר ליהודים בסתר.
התרנגול הקצין- יודנראט.
גינג’ר- התרנגולת שלא מוותרת, מעודדת את כולם וסוחפת את כולם אחריה- מנהיגי מרד גטו וארשה.
האיכר- הנאצי שרוצה להשמיד את כולם.
התרנגולים נמצאים במחנה עבודה- עליהם להטיל ביצים. צורת המחנה מזכירה את הגטאות והמחנות (ביתנים, בכל ביתן התרנגולים חיים בצפיפות). כשהתרנגולת לא מטילה ביצים הורגים אותה (דקה 8).
מדקה 30- משחטת בשר המקבילה למחנה ההשמדה.
בדקה 42- התרנגולים עורכים מסיבה בגטו למרות שאין להם מצב רוח- מדמה את כך שהיהודים ניסו לשמור על שגרה ושמחת חיים למרות המצב בו היו.
דקה 57- התרנגולים מיואשים ומתחילים להרביץ אחד לשני במקום להיות מאוחדים- הקושי לשמור על צלם אנוש בגטו.
דקה 64- גינג’ר התרנגולת אומרת “נמות כתרנגולות חופשיות או בניסיון הבריחה”. ולאחר כמה דקות מקריבה את עצמה ויורדת מהמטוס כדי להציל את חבריה.
בסופו של דבר- בניגוד מרד גטו וארשה, כל התרנגולים ניצלו והגיעו לחיות בסביבת חיים אחרת ומתאימה.
הצעות לפעילות בעקבות הסרט:
לתלמידים בוגרים (לדעתי ט’-יב’):
בזמן הצפייה לתת להם משימה שיחפשו בעצמם את הקשר בין הסרט לשואה ויכתבו בנקודות. לאחר הסרט לערוך דיון על הנקודות שהעלו. לאחר מכן אפשר גם להתייחס למרד גטו וארשה. ניתן להיעזר בדפים שצירפתי למטה או ללמד את הנושא בצורה יותר מעמיקה.
לתלמידים צעירים (לדעתי ו’-ח’):
לתת להם את משימת הצפייה (שאין בה שום תזכורת לשואה והיא טובה לכל סרט עלילתי). לאחר מכן, תלוי ברמת הכיתה, לברוח לאיזה חלקים להתייחס. לדוגמה:
1. להתייחס לדמות של גינג’ר כמנהיגה ולנתח אותה.
2. להתייחס לניסיונות של התרנגולים לפתור את הבעיה.
3. אפשר להציג להם את החיים בגטו ולהשוות לסרט.
4. אפשר לספר להם על מרד גטו ורשה ולאחר מכן לערוך השוואה בין הסרט למרד בגטו.
עם הכיתה שלי אני בחרתי באפשרות הרביעית. מצרפת את הטקסט ואת דפי העבודה:
מרד גטו וארשה
מרד גטו וארשה מנוקד
מרד גטו וארשה מנוקד עם שאלות סגורות
מומלץ -לפני שהתלמידים צופים בסרט כדאי שתצפו בו לבד (או עם הילדים הקטנים שלכם- הם יהנו ממנו ולא יחשבו אפילו על השואה) כדי שתבחרו את האפשרות המתאימה ביותר עבורם.
מוזמנים לשתף את הפוסט ולהציע בתגובות רעיונות נוספים לסרט.
מור.