פעילות לפסח- יציאת מצרים

את הפעילות עשיתי לתלמידי כיתתי ולכיתה נוספת בשנה שעברה.
כדי להלהיב את התלמידים לפני פעילויות מיוחדות אני אוהבת לתלות "טיזרים" על דלתות הכיתות, כך שהתלמידים שואלים ומצפים לפעילות מספר ימים קודם.
הטיזר שתליתי על דלתות הכיתות
 התלמידים חיכו לי בכיתה ופתאום אני הופעתי מחופשת למשה. במהלך כל הפעילות "משה" סיפר להם את סיפור יציאת מצריים וכל פעם חיכתה לתלמידים פעילות הקשורה לסיפור.
והנה הסיפור:
 "אני מזמין אתכם להצטרף אליי במסע לארץ ישראל. תחילה, אספר לכם את סיפור חיי. פרעה ציווה להרוג את כל הבנים שנולדים ולהשאיר בחיים רק את הבנות. הוא ציווה לזרוק את הבנים ליאור. כשנולדתי, אמא שלי יוכבד לא ידעה מה לעשות ובסוף היא החליטה להכין תיבה, לשים אותי בפנים ולהניח את התיבה ביאור".
משימה 1-בקבוצות- הכנת תיבה (או סירה) מנייר והשטתם בגיגיות.
הסבר איך מכינים את הסירה באוריגמי (לתלמידים בוגרים אפשר לתת את ההוראות ושינסו להתמודד איתו לבד כטקסט מפעיל)


 "אך כאן רק מתחיל סיפורינו. אמא שלי ביקשה מאחותי מרים להשגיח עליי. מרים עשתה זאת ופתאום מה היא רואה? את בת פרעה מושה אותי מהמים ולוקחת אותה אליי. כן, לכן קוראים לי משה, כי היא משתה אותי מהמים. מרים לא התבלבלה וישר סיפרה לה שהיא מכירה מישהי שמניקה. בת פרעה לקחה אותי לארמון וגדלתי כמצרי, תוך כדי שיוכבד, אמי האמיתית, הניקה אותי. המצב של היהודים במצרים הלך והדרדר.. התייחסו אליהם כמו עבדים והם היו צריכים לעבוד בפרך (עבודה קשה) ולבנות פירמידות".
משימה 2-  בקבוצות- בניית פירמידה מכוסות חד פעמיות (מומלץ לתת לתלמידים 55 כוסות)



"גליתי שאני  יהודי וניסיתי לעזור לבני ישראל. יום אחד, בזמן שהלכתי לראות את הצאן (בקר) ראיתי סנה בוער. זה היה מחזה מדהים. ה' התגלה אליי וביקש שאציל את בני ישראל ואבקש מפרעה לשחרר את העם. בהתחלה סירבתי כי אני מגמגם ופחדתי מהתפקיד, אך ה' הבטיח שיהיה איתי ושאהרן אחי ידבר במקומי. אחרי שהעם האמין לי שה' איתנו, הלכתי לדבר עם פרעה. פרעה לא האמין לי ולכן השתמשתי באותות שה' שלח לי- הפכתי מקלות לנחשים והיד שהייתה מצורעת- מלאת פצעים ופתאום הפצעים נעלמו."
משימה 3- כיתתי- משחק 3 מקלות (אם יש הרבה זמן אפשר גם סולמות ונחשים/ נחש בא).


"פרעה עדיין סירב לשחרר את עמי ולכן הטלתי עליו את 10 המכות. הקשיבו היטב למכות כי אחר כך תצטרכו לסדר אותם לפי הסדר.
המכות היו:
1) דם אהרון מכה ביאור והמים הופכים לדם; 
2) צפרדע נחילי צפרדעים מציפים את מצרים
3) כינים ראשי המצרים מתמלאים כינים ושרצים. פרעה עדיין מתעקש.
4) ערוב המוני חיות פרא פולשות אל הערים;
5) דבר מגיפה קטלנית הורגת את כל חיות הבית;
6) שחין שלפוחיות מכאיבות מייסרות את המצרים;
7) ברד- ברד מעורב באש יורד מן השמים ומחריב (הורס) את כל היבול. עדיין "ויחזק לב פרעה ולא שילח את בני ישראל כאשר דיבר ה' ביד משה".
המצרים כבר סבלו יותר מדי. הם מתחננים לפרעה לשחרר את היהודים. כאשר באתי אל פרעה והזהרתי  אותו מפני המכה השמינית, פרעה אומר: רצונכם לעבוד את ה'? אתן רק לגברים ללכת ואילו הנשים והילדים ישארו במצרים. אמרתי : לא, כולנו צריכים ללכת, הגברים, הנשים והילדים, הצאן והבקר ". פרעה מסרב שוב, ואז מגיעות המכות השמינית והתשיעית.
8) ארבה נחילי (להקות) ארבה משחיתים את כל היבול ואת כל הצמחיה;
9) חושך חשיכה עבה וממשית עוטפת את כל ארץ מצרים.
ואז מביא השם את המכה העשירית על מצרים.
10) בחצות הלילה, בט"ו בניסן באותה שנה, מומתים כל בכורי מצרים. מכת הבכורות. לפני זה, סימנו בדם את הבתים של היהודים, כדי שהבכורים שם לא ימותו".
משימה 4- סידור המכות לפי הסדר



"המכות שברו את פרעה והוא שיחרר אותנו. התחלנו ביציאת מצרים. לא הספקנו להכין לאכול. הספקנו רק לקחת פיתות שלא תפחו, שלא היה בהם שעורה. התחלנו ללכת ממצרים לארץ ישראל. אחרי חודש, נגמר לנו האוכל ואז ה' הוריד לנו "מן", שזה מן לחם שהגיע בתוך טיפות הטל. בנוסף למן, אכלנו גם שליו, שזה סוג של ציפור. "
משימה 5- כיתתי- כמו ים יבשה רק עם שליו ומן.


"אחרי 40 שנה, הגענו סוף סוף לארץ המובטחת"
משימה 6- רחבה- קבוצות- כל קבוצה מקבלת צבע ועליה למצוא 40 פריטים בצבע הזה.


לאחר מכן חזרנו לכיתה- " כל הכבוד לכם ששרדתם איתי את המסע. כמו שאתם רואים זה היה מסע קשה וארוך, אבל בסופו של דבר היום בני ישראל הם לא עבדים וחיים בארץ משלהם!"

רשימת ציוד-
מקל של משה
בגד למשה
3 מקלות
4 גיגיות
דפי טיוטה
כוסות חד פעמיות
דף עם תמונות של המכות
הקובץ עם הפעילויות מוכן להדפסה-

מקווה שתהנו מהפעילות (התלמידים שלי מאוד נהנו).
מוזמנים לשתף 🙂
מור קנדי. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קורסים
קורסים אונליין
Workshop
סדנאות והשתלמויות
  • תגיות

  • פוסטים אחרונים

  • קטגוריות