6 משחקים לתרגול דיוק בקריאה -חלק א’
אחת הדרכים היא קריאה חוזרת של מילה או טקסט.
באמצעות הקריאה החוזרת התלמיד מתאמן שוב ושוב על אותה מילה, עד שהיא נכנסת ללקסיקון שלו ובכל פעם שיראה אותה- הוא יקרא את המילה בדיוק רב, מה שמגביר את שטף הקריאה שלו.
אז איך עובדים על קריאה חוזרת בלי שהתלמידים ישתעממו?
הנה כמה רעיונות, אך לפני כן, כמה הערות כלליות:
*מומלץ לבנות את המשחקים ביחד עם התלמידים. משחק מודפס הוא הרבה יותר יפה, אך משחק שהתלמיד הכין הוא יותר יעיל. התלמיד מתנסה גם בכתיבה של המילים ועצם הכנת המשחק מחזקת את הקשר בין המורה- תלמיד או התלמידים בכיתה.
* יש לוודא מה התלמיד אוהב לעשות ולהתאים את המשחקים. חלק מהדוגמאות שתראו הכנתי ביחד או עבור תלמיד בכיתה ה’ רגילה שאינו יודע לקרוא. התלמיד הוא תלמיד ספורטיבי ולכן רוב המשחקים קשורים לספורט.
* את המילים כדאי לקחת מחיי התלמיד, מילים שיהיו משמעותיות לתלמיד או מתוך טקסטים בהם עבדתם.
ועכשיו… למשחקים:
1. באולינג מילים-
המטרה- להצליח לצבור כמה שיותר נקודות.
מהלך המשחק- מכינים דף עם שמות המשתתפים. בכל פעם שתלמיד מפיל את חיילי הבאולינג הוא קורא את המילים. כל מילה שקרא שווה נקודה. בסוף מחשבים את הנקודות ובודקים מי ניצח.
* את המשחק הזה אפשר לשחק גם עם משפחות מילים או משקלים. בדוגמה בתמונה עבדתי על משקלים של מילים. בכל פעם שהתלמיד הפיל חייל באולינג הוא לקח קלף עם מילה מאותו המשקל וקרא אותה.
2. ארבע בשורה-
המטרה- להניח 4 ריבועים בשורה/טור/אלכסון.
הכנה למשחק- גוזרים 2 בריסטולים בצבעים שונים לריבועים קטנים. על כל ריבוע כותבים מילה. ניתן לשחק את המשחק יותר מ2 אנשים. יש לגזור בריסטולים בצבעים שונים בהתאם לכמות המשתתפים.
מהלך המשחק- כל אחד בתורו מניח ריבוע וקורא את המילה. בכל תור המשתתף צריך להחליט האם הוא חוסם משתתף אחר או ממשיך לנסות להשיג את 4 הריבועים שלו.
מנצח- מי שהצליח ליצור רצף של 4 ריבועים השורה/אלכסון/ טור.
בתמונת הדוגמה- שילוב של המשחק בין לוח הכפל לתרגול קריאה וכתיבה בכתב.
3. דומינו מילים-
המטרה- להיפטר מכל המקלות.
הכנה למשחק- כותבים את המילים פעמיים- כל פעם במקל אחר. רצוי לסדר כשכותבים את מקלות הדומינו כך שיהיה רצף הגיוני והמשחק לא יתקע באמצע.
מחלקים לכל משתתף מספר כלשהו של מקלות (תלוי במספר המקלות שיצרתם). את שאר המקלות מניחים בערימה כקופה. מרימים מקל אחד ומניחים אותו במרכז כל שהמילים כלפי מעלה. מהלך המשחק-בדיוק כמו במשחק דומינו רגיל.
מנצח- מי שנפטר מכל המקלות שלו ראשון.
4. פאזל מילים-
המטרה- להרכיב את הפאזל.
הכנה למשחק- כותבים מילים בבסיס הפאזל.
מהלך המשחק- התלמיד קורא את המילה הרשומה. לאחר מכן יש לו 3 ניסיונות להתאים את חלק הפאזל המתאים. הצליח? חלק הפאזל מונח על גבי הבסיס. לא הצליח? התלמיד עובר לקרוא מילה אחרת ולנסות להתאימה.
התלמיד מנצח כאשר הוא הצליח להרכיב את כל הפאזל.
5. קליעה למטרה-
ההסבר כמו של משחק הבאולינג. אפשר לתת לתלמיד חץ וקשת/רובה/ כדור וכו’….
בהמשך אפרסם רעיונות למשחקים נוספים.
מוזמנים לשתף או להיכנס לדף שלי בפייסבוק- למידה בהנאה- מור קנדי.
מוזמנים לכתוב בתגובות רעיונות למשחקים נוספים.
מור.
רעיונות מקסימים
אימצתי
תודה
מעורר השראה
תודה
אהבתי!רעיונות פשוטים שמתאימים לאין סוף משימות
יצירתית ורעיונות נהדרים.
אני מורה ונהניתי מאד לשמוע על הרעיונות
תודה