מגיל מאוד צעיר ילדים מתחילים לשחק בקוביות, ראשית הם לומדים להכיר את המספרים עד 6 ולאחר מכן מתחילים לבצע פעולות בעזרת הקובייה- ללכת כמספר הצעדים, להבין סדרי גודל בקובייה ועוד. אז למה לא להשתמש בקוביות גם בלמידה בכיתה?
בפוסט הבא אציג לכם מספר משחקים שניתן לשחק וליצור בעזרת קוביות:
מלך ברצלונה-
משחק לחיזוק המשמעות הסידורית
חומרים: לוח משחק, כרטיסיות עם מספרים, ציר מספרים וקובייה.
רקע על המשחק: את המשחק יצרתי לתלמיד שמאוד אוהב את ברצלונה בכדורגל (אבל כמובן שניתן להפוך את זה לכל מה רוצים- מלכת פרוזן, מלך הכלבים, מלך הנגינה ועוד).
הכנות למשחק: מניחים כרטיסיות עם מספרים על גבי הלוח במקומות מתאימים. מתאימים את המספרים לפי הרמה של הילד (עד 10, 100, 1000 וכו’).
איך משחקים? התלמידים זורקים את הקובייה לפי תור. כל תלמיד מרים קלף בהתאם למספר הקובייה שיצא לו. על כל מספר יש משימה שונה. תלמיד שהצליח במשימה- זוכה בקלף.
המנצח- התלמיד שיש לו את מספר הכרטיסיות הגבוה ביותר.
המשימות:
1. דילוגים ב2- להגיד את המספר בדילוגים של 2 (3 מספרים).
2. ציר מספרים- התלמיד צריך למקם את המספר שקיבל על ציר המספרים.
3. שכני המספר- התלמיד צריך להגיד את שכני המספר של המספר שקיבל- מספר קודם ועוקב.
4. מספר קטן- התלמיד צריך להגיד 3 מספרים הקטנים מהמספר שקיבל.
5. מספר גדול- התלמיד צריך להגיד 3 מספרים הגדולים מהמספר שקיבל.
6. דילוגים ב5- להגיד את המספר בדילוגים של 2 (3 מספרים).
מלחמת קוביות-
משחק לחיזוק/ תרגול 4 פעולות החשבון
חומרים: קוביות ודסקיות
הכנות: מציירים על הדסקיות את הצורה שרוצים או מדביקים על הדסקיות מדבקות. במידה ורוצים מספרים שונים מהמספרים שבקובייה מדביקים מדבקות עם המספרים הרצויים.
אפשרויות משחק:
כיתה א’- חיבור מספרים- כל משתתף זורק 2 קוביות. מי שהתוצאה שלו הגבוהה ביותר מקבל דסקית. המנצח- מי שצבר 10 דסקיות. במידה ויש מצב של תיקו- זורקים שוב והמנצח מקבל 3 דסקיות. אני עשיתי את הדסקיות בצורת אותיות כך שהמטרה היא שהילד יצבור אותיות (ותוך כדי המשחק ניתן לעשות חזרה על האותיות או מילים שמתחילות באותה אות וכו’)
מכיתה ב’ ומעלה-
כל המשתתפים זורקים 3 קוביות- 2 קוביות מספר וקובייה אחת של פעולות החשבון. מי שהתוצאה שלו הגבוהה ביותר מקבל דסקית. המנצח- מי שצבר 10 דסקיות. במידה ויש מצב של תיקו- זורקים שוב והמנצח מקבל 3 דסקיות.
באמצעות המשחק התלמידים מחזקים גם את ההבנה של פעולות החשבון- מי שיש לו חיסור וחילוק מבין שכנראה הוא לא ינצח באותו סיבוב והכי שווה שיצא להם בקובייה כפל.
אם רוצים לעבוד רק על פעולה מסוימת אפשר לוותר על הקובייה של פעולות החשבון ולהגיד מראש את הפעולה (חיבור, כפל וכו’)
בינגו קוביות:
משחק לחיזוק/ תרגול 4 פעולות חשבון
חומרים: לוחות בינגו, קוביות
מהלך המשחק: כל משתתף מקבל לוח בינגו עליו הוא כותב מספרים לבחירתו מתוך טווח נתון. בכל פעם, תלמיד זורק 2 קוביות. כל התלמידים יכולים לבצע את כל פעולות החשבון עם אותם 2 מספרים ובמידה והתוצאה של התרגילים כתובה בלוח הבינגו הם יכולים לסמנה באיקס. למשל: במידה ויצאו בקוביות 2,6 התלמידים יכולים לסמן את המספרים הבאים: 8 (הסכום), 4 (ההפרש), 3 (המנה), 12 (המכפלה). מומלץ לכתוב על הלוח את כל זוגות המספרים כדי שיקל על הבדיקה בסוף (ניתן גם לפתור עם התלמידים ביחד את כל התרגילים האפשריים).
המלצה- לפני המשחק לבצע עם התלמידים שיח מתמטי בנושא “איזה מספרים כדאי לכם לבחור” כך שהתלמידים יגיעו למסקנה שיש מספרים שלא כדאי לכתוב אותם (כמו אי זוגיים מעל המספר 15- בקוביות משחק רגילות או בכללי מספרים מעל 12) ומספרים שיכולים להיות הפתרון להרבה תרגילים ולכן מומלץ לכתוב אותם (כמו 1,2- בקוביות משחק רגילות).
* אופציה לשדרוג המשחק- לסמן פאה אחת כ”גוק’ר” והתלמיד יכול להפוך את המספר לכל מספר שירצה.
* אפשרות נוספת היא לרשום מראש לתלמידים את המספרים (עוזר בעיקר בכיתות שבהם תלמידים מתקשים היכולים לבחור מספרים שאין להם אף תוצאה אפשרית).
המנצח- מי שכל לוח הבינגו שלו מסומן באיקסים.
קישור לקובץ: https://drive.google.com/open?id=0B8TXx61SmDFLTUhpamdWTjByWWc
כרטיסי חידה:
אתם בכיתה והתלמיד סיים את המשימה הכיתתית? מצויין, אתם מוזמנים לתת לו חידת קוביות. לרשותו מספר של קוביות ופעולות חשבון ועליו לפתור חידות שונות. דוגמאות לחידות:
– עליכם להגיע בעזרת הקוביות למספר 25
– הגיעו בעזרת חיבור 4 קוביות למספר זוגי
-הגיעו בעזרת 3 קוביות למספר גדול מ20
-מהו המספר הקטן ביותר שתוכלו להגיע אליו בעזרת חיבור 3 קוביות?
– מהו המספר הגדול ביותר שתוכלו להגיע אליו באמצעות 3 קוביות מספרים ו2 קוביות פעולות?
את כל המשחקים ניתן גם לשחק בעזרת קוביות עם מספר רב יותר של פאות ומספרים (מומלץ!):
|
ויקיפדיה |
יש לכם רעיונות למשחקים נוספים שניתן ליצור בעזרת קוביות? אשמח שתכתבו בתגובות ותשתפו.
אם אהבתם את הפוסט ואתם רוצים לקבל עדכונים בכל פעם שיוצא פוסט חדש- לחצו בצד ימין על “עקוב” או “קרא”. אתם מוזמנים גם ללחוץ למטה על כפתור שתף.
חג סוכות שמח,
מור.