חוסן- יצירת סדר יום מאוזן
בשיתוף פעולה עם עמותת אלומות אור, הכנתי מערך שיעור המתבסס על יצירת סדר יום מאוזן.
שגרת החירום מזמנת לכולנו אתגרים לא פשוטים,
וביניהם זמני שהייה ארוכים בבית לתקופה שלא ברור מתי תסתיים.
ארגון אלומות אור – המקדם מצוינות בחינוך המיוחד, פיתח כלי פשוט ונגיש היכול לסייע בתכנון סדר יום מותאם ומאוזן לכל התלמידים.
מערך שיעור ליצירת סדר יום מאוזן
מטרות השיעור:
- התלמידים יכירו את המושג “סדר יום מאוזן”
- התלמידים יכתבו פעילויות שהם אוהבים לעשות בכל סוג של פעילות
- התלמידים יצרו לעצמם סדר יום מאוזן משלהם
עזרים:
- דף עבודה “יצירת סדר יום מאוזן”
- מקרן או לוח מחיק
- כלי כתיבה
- סטופר
פתיחה (10 דקות)
נפעיל סטופר של 2 דקות ונבקש מהתלמידים לכתוב רשימה של כמה שיותר דברים שהם עשו אתמול. תוך כדי, נעודד אותם לחשוב על עוד ועוד דברים שהם עשו.
לאחר מכן, נשאל “מי רוצה לשתף?”
נכתוב את התשובות של התלמידים בצורת טבלה מאורגנת על הלוח ללא כותרות (לפי סוגי הפעילויות).
לאחר שנקבל בכל טור בטבלה כ5-6 פעילויות, נבקש מהתלמידים לחשוב על כותרת לכל טור- סוג הפעילות.
גוף השיעור (25 דקות)
- נציג לתלמידים את דף העבודה “יצירת סדר יום מאוזן” ונראה להם את הסרטון הבא:
- נעבור עם התלמידים על החלקים השונים של הדף העבודה ונסביר את החשיבות:
- גלגל הפעילויות
- סוגים של פעילויות
- מקום להכניס פעילויות
נחלק לכל תלמיד דף עבודה.
נבקש מהתלמידים למלא את הדף העבודה על ידי הכנסת פעילויות שהם אוהבים לעשות בכל סוג של פעילות.
נאפשר לתלמידים לחלוק את הפעילויות שהם הכניסו עם הכיתה.
סיכום (10 דקות)
נבקש מהתלמידים שירצו בכך שישתפו את שאר התלמידים בסדר היום שלהם. מבקשים מהתלמידים לעמוד ברגע שהתלמיד שמשתף אומר משהו שהוא אוהב לעשות (בכך, אנחנו יוצרים הזדהות ומוצאים מכנה משותף בין תלמידי הכיתה ונותנים לתלמידים רעיונות נוספים לפעילויות).
נסכם ונחזור על המושג סדר יום מאוזן וניתן לתלמידים אתגר- מי חושב שהוא יצליח לעמוד בסדר יום שהוא קבע לעצמו?
נבקש מהתלמידים לסמן בV כל פעילות שהם יצליחו לעשות במהלך היום וביום למחרת נבדוק מי הצליח לעמוד באתגר ולבצע סדר יום מאוזן.
מומלץ גם לשתף את הורי התלמידים בכדי שהם יוכלו לעודד את התלמידים (ואולי גם ליצור לעצמם סדר יום מאוזן משלהם)
לתלמידים בחנ”מ הנעזרים בתת”ח:
- להיעזר בסדר יום מאוזן- מותאם לחנ”מ ותת”ח שאלומות אור יצרו.
- להדפיס להם תמונות של תת”ח ולבקש מהם למיין לאיזה סוג פעילות זה קשור (לפי רמת התלמידים- כל סוגי הפעילות או בחירה מבין 2-3 אפשרויות).
- לתת להם אפשרויות בלוחות התקשורת שלהם או ליצור סמלים הקשורים לכל סוג פעילות. ניתן להיעזר באתר הבא ליצירת סמלים. באמצעות האפשרויות- התלמידים יבחרו את הפעילות הרצויה בכל סוג פעילות.
- לתלות על גבי הלוח את סדר היום ובכל פעם שעושים בבית הספר פעילות מסוג מסוים, לשים את סמל התת”ח בסוג הפעילות המתאים. כך, התלמידים יראו כיצד גם בבית הספר דואגים לשלב ממספר סוגי פעילות.
- ליידע את ההורים ואת הצוות המטפל כדי שכולם יוכלו לקחת חלק, לעודד ולעזור לתלמידים לאזן.
קבצי הפעילות להדפסה:
צוות פיתוח הדפים:
ד”ר מינה רז, ד”ר שחר בר- יהודה, ומרב סדובסקי.
לפרטים נוספים
רוצים ללמוד אצלי? מוזמנים למערכת הקורסים שלי.
עדיין לא חברים שלי בפייסבוק? הקישור כאן
יש לי קבוצת וואטסאפ שקטה לעדכונים, רעיונות ומידע על סדנאות. רוצים להצטרף? לחצו כאן
ביחד נתגבר!
מור קנדי, צוות פשוט למשחק ואלומות אור.