משחקי כסף במתמטיקה
למרות שאנחנו בחופש, אני בטוחה שכולנו חושבות על העבודה.
התחלנו להכיר את התלמידים, את חומרי הלימוד ועכשיו נותר לנו לחבר ביניהם: להנגיש את החומר בצורה הכי יצירתית וכיפית לתלמידים ולחשוב איך ללמד בלי שהתלמידים ירגישו שהם לומדים.
בחרתי להציג את נושא הכסף, אחד הנושאים שאני הכי אוהבת ללמד.
אחת המורות אמרה לי בשבוע שעבר שאני יותר אוהבת ללמד מתמטיקה משפה כי אני ריאלית. לקח לי שתי דקות להתאפס ולהבין שאני בכלל בכלל לא ריאלית, אלא שבמתמטיקה יש לי הזדמנות לעשות מלא משחקים ולכן אני יותר מתחברת לשיעור.
הדוגמאות בפוסט הזה עוסקות בנושא הכסף, אבל אפשר להתאים אותם לכל נושא במתמטיקה (או בכלל).
לוח הכסף:
מטרות: שיח מתמטי הכולל הבנה ושימוש במושגים הקשורים לקניה- מכירה ושימוש בכסף, פתרון בעיות מילוליות, יישום שימוש בכסף בחיי היומיום.
הכנת המשחק: קונים ממקס סטוק את הלוח (עולה 5.90) וכותבים עליו מחירים בהתאם לנושא הנלמד. אני הכנתי 3 לוחות שיתאימו לכל הרמות- מספרים עד 10, מספרים עד 100 ומספרים עשרוניים, מדפיסים את הכרטיסיות ומניילנים אותם.
מהלך המשחק: התלמידים פורסים את הלוח מולם ולוקחים כרטיסיה. הם מחשבים את התרגיל ומראים אותו בסכומי כסף. כאן ניתן שוב להתאים את הרמות ולאחר שהתלמידים “שילמו לכם” אתם יכולים לבקש מהם לשלם בשטר ואז לחשב כמה עודף הם צריכים לקבל וגם אותו להראות בכסף (אצלי לכל תלמיד יש ערכת כסף של שטרות ומטבעות).
דוגמאות לכרטיסיות:
עזרים:
הכרטיסיות–
גלגל הכסף:
המטרות: ביצוע מניפולציה בסכומי כסף/ הבחנה בסדרי גודל.
מהלך המשחק: כל תלמיד בתורו מסובב את הגלגל והתלמידים צריכים להרכיב את סכום הכסף הנתון בעזרת ערכת כסף.
אפשרויות נוספת- לחלק את הכיתה לזוגות/קבוצות ואז התלמידים בקבוצה/זוגות צריכים להרכיב את הסכום הנתון ביחד. *אפשר לעשות את המשחק כתחרות ומי שמצליח בזמן קצוב או ראשון מקבל נקודות.
* עיגול מספרים עשרוניים- התלמיד צריך לעגל את המספר הכתוב.
* סדרי גודל- להגיד מספר קטן/ גדול מהמספר הכתוב.
קישור למשחק:
http://www.classtools.net/random-name-picker/25_fiUPbY
מגדל הכסף:
המטרות: הכרת מטבעות ושטרות- מספרים שלמים ומספרים עשרוניים, הבחנה בסדרי גודל.
הכנת המשחק: קונים נודל, חותכים אותו ומדביקים עליו מטבעות או שטרות.
מהלך המשחק: התלמידים צריכים לבנות מגדל כאשר למטה זהו סכום הכסף הנמוך ביותר ולמעלה סכום הכסף הגדול ביותר.
קלפי כסף:
המטרות: הכרת מטבעות ושטרות- מספרים שלמים ומספרים עשרוניים, הבחנה בסדרי גודל, ביצוע מניפולציה בסכומי כסף.
הכנת המשחק: מדביקים מדבקות/תמונות של מטבעות על גבי קלפים (בחלק מחנויות היצירה ניתן להשיג קלפים שמצד אחד הם ריקים).
מהלך המשחק: משחק מלחמה רגיל או משחק זיכרון. כדי להתאים את הרמות מספרתי את הקלפים כך שקלפים מספר 1-18 הם מספרים עשרוניים ומ19-37 הקלפים הם מספרים שלמים. כך אפשר להוציא רק חלק מהקלפים בחבילה ולשחק לפי הרמה.
משחקי מחשב:
כמה משחקי מחשב בנושא כסף שהכינו מורות בצוות בית הספר. המשחקים מתאימים בעיקר לתחילת הנושא:
משחק זיהוי מטבעות- שני כהן קשי:
http://www.purposegames.com/game/griZ8jg0bVz
משחק- מיינו את המטבעות והשטרות- חלי סלומון ואנה סוריאנו:
https://drive.google.com/open?id=0B8TXx61SmDFLZ2NYUVJpMkJEMmhDaklmX3BfbUtRQnJhYmhB
משחק- שלם למוכר- חלי סלומון ואנה סוריאנו:
https://drive.google.com/open?id=0B8TXx61SmDFLYWN4S2RlUmdoZVdVYkZHMlZOZDBTUDF0ZUNR
עוד המלצות ללימוד נושא הכסף:
-שטיח הכסף של הוצאת יסוד- מומלץ, מומלץ, מומלץ!
– מונופול, עושים עסקים ומשחקים בסגנון…
– התנסות אמיתית- הקמת סופר ובתי עסק שונים בכיתה, יציאה לבתי עסק וקנייה אמיתית של מוצרים.
מאחלת לכולנו שנה טובה, מלאה במימוש עצמי ומקצועי.
שנדע להעשיר את הידע שלנו ושל תלמידינו וללמד בצורה שהתלמידים יהנו ללמוד.
מור.
רעיונות מעולים! תודה!
בשמחה 🙂
אני פשוט מורידה את הכובע
על העבודה המושקעת ועל הנכונות לשתף
שאפו !
היי מור, תודה רבה על הרעיונות ועל כל הדוגמאות למשחקים ולכרטיסיות!
המון תודה מור. את ממש מוכשרת ויצירתית
פשוט מעולה ויסודי
תודה רבה רבה
ממש טוב! כל הכבוד ותודה אשמח למשחקים מתמטיים לחט"ב