על אסטרטגיות, למידה והסדרה "הישרדות"

סוף שנה, התלמידים כבר מחזירים את ספרי הלימוד. זאת ההזדמנות שלנו ללמד אותם דברים מחוץ לתכנית הלימודים.
השיעורים שלי ליום חמישי כבר היו מוכנים כשפתאום צפיתי במשימה ב"הישרדות". באותו רגע ידעתי שמחר בשיעור אני הולכת לעשות שיעור שקשור לאסטרטגיה.
בפרק היתה משימה ושתי הקבוצות נקטו באסטרטגיות שונה להצלחת המשימה. חוץ מזה, גם אני משתמשת המון בכיתה במושג אסטרטגיה וגם התלמידים. אז החלטתי להקדיש שיעור שלם למושג "אסטרטגיה" (למרות שדיברנו עליו גם בעבר, תמיד כדאי לחזור על דברים חשובים).

תוצאת תמונה עבור הישרדות
http://www.mouse.co.il/tv/news/1.4085414

אז מה עשינו בשיעור?
תחילה, הראיתי לתלמידים תמונה וביקשתי מהם להסתכל עליה טוב כי עוד כמה שניות אני מכבה את המקרן ושואלת אותם שאלות על התמונה. לאחר מכן שאלתי אותם את השאלות וביקשתי מהם שיסבירו לי מה הם עשו בזמן שהראיתי את התמונה, איך הם חשבו וניסו לזכור את התמונה (שקופיות 2-3). הסברתי להם שלתהליך שהם עשו בראש קוראים "אסטרטגיה" ולכל אחד יש אסטרטגיה שונה כדי להגיע לאותה מטרה (שקופית 4).

שוב הראיתי להם תמונה נוספת וחזרנו על המשחק (שקופיות 5-6). הפעם התמקדתי בשאלה "האם האסטרטגיה שלכם השתנתה בעקבות הדיון על אסטרטגיות בכיתה"?

שקופית 7- דיברנו קצת על המשחק "הישרדות", התלמידים סיפרו לי מה הם אוהבים מהתכנית, דיברנו על מטרת המשתתפים בתכנית (חלקם אמרו להתפרסם, ת'כלס- צודקים!) ואז הראתי להם את המשימה שהיתה בתכנית של יום רביעי וביקשתי מהם לצפות ולהגיד לי באיזו אסטרטגיה השתמשה כל קבוצה. לאחר מכן ערכנו דיון בכיתה על האסטרטגיות ועל כך שאחת הקבוצות "העתיקה" (כמו שהתלמידים אמרו) את האסטרטגיה של הקבוצה השנייה.

שקופית 8 היא המעניינת ביותר! היא העבירה את התלמידים מהסדרה לחיים שלהם. דיברנו על האסטרטגיות בחיים שלנו והתלמידים אמרו דברים מדהימים (חינוך מיוחד, זוכרים?): לשמחתי הם הזכירו את האסטרטגיות בהבנת הנקרא שאני מלמדת אותם, אמרו שאם יש להם בעיה חברתית יש כמה אסטרטגיות שהם יכולים לפעול בהם, אחד התלמידים אמר שגם בכדורגל וכדורסל יש אסטרטגיות משחק שונות (גם ידע להגיד לי שבכדורסל הם מסתכלים במסך ורואים את האסטרטגיות ובכדורגל בדפים- אולי ההיפך, זה פחות התחום שלי). אחת התלמידות סיכמה את הנושא ואמרה שכל דבר שאנחנו עושים הוא אסטרטגיה כי יש תמיד כמה דרכים לפתרון.
לאחר מכן דיברנו על שינוי אסטרטגיות- מתי אנחנו משנים אסטרטגיות ולמה?

היה שיעור מרתק!!! ממליצה לכם גם לנסות.
אגב, במקום התמונות בהתחלה אפשר לתת לתלמידים משימה כמו לבנות את המגדל הכי גבוה מקלפים או כל משימה אחרת. בהרכב הנוכחי באותו שיעור של הכיתה לא יכולתי לעשות משהו הפעלתי פיזי ולכן בחרתי בתמונות.
אני מצרפת את המצגת פתוחה לעריכה כדי שתוכלו לשנות כרצונכם (אנא שימרו על זכויות היוצרים). בניתי אותה ב10 דקות כך שהיא לא ממש מושקעת אבל בהחלט השיגה את מטרתה. 
המצגת

מוזמנים ללמד את השיעור ולספר איך היה.
מור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קורסים
קורסים אונליין
Workshop
סדנאות והשתלמויות
  • תגיות

  • פוסטים אחרונים

  • קטגוריות