שיעור בנושא שמועות ורכילות

שתפו עכשיו!

בשבועיים האחרונים רץ בפייסבוק סרטון שמורה/ מרצה מלמד איך שמועה עוברת.
בשיעור כישורי חיים החלטתי להתייחס לנושא.

תחילה, ביצענו את התרגיל כפי שמופיע בסרטון. בדיוק כמו בסרטון, לא היה כמעט קשר בין התנועות שאני עשיתי לתנועות של התלמיד האחרון.
אפשרות נוספת- לשחק את המשחק "טלפון שבור" או להוציא 5 תלמידים מהכיתה. התלמיד הראשון מספר סיפור כלשהו, לאחר מכן נכנס ילד נוסף לכיתה ותלמיד אחר מספר לו את אותו הסיפור וכשילד נוסף נכנס לכיתה הפעם מי שנכנס לפניו מספר לו את הסיפור וכן הלאה. מומלץ אפילו לצלם אותם ולאחר מכן להקרין בכיתה את השתלשלות הסיפור.

לאחר מכן חזרנו לכיתה ודיברנו על "איך זה קרה שהאחרון לא עשה בדיוק את אותן התנועות כמו התלמידה הראשונה"?
ערכנו על זה דיון ובדרך התלמידים סיפרו על שמועות שהם שמעו מחברים שלהם ובסוף הסתבר שזה לא נכון, חלקם העלו שמועות שהיו בתקשורת (כמו השמועה שענבל אור התאבדה). דיברנו על כך שלא כל דבר שמופיע בתקשורת הוא בהכרח נכון ולפעמים לוקחים משפט שמישהו אמר ומוציאים אותו מההקשר. מהשיחה הגענו גם לנושא הרכילות שמתקשר לשמועות. כמובן שגם חיפשנו את ההגדרות מהמילון במחשב ודיברנו על משפחות המילים והשורש של כל מילה.

בהמשך, סיפרתי להם את הסיפור "שלוש המסננות של סוקרטס"(ניתן לחפש בגוגל את הסיפור/ הסרטון או להיכנס לאתר בין הצלצולים שמוזכר למטה). באמצע הסיפור עצרתי ושאלתי אותם מה לדעתם שלוש המסננות?

לסיום, נתתי לתלמידים דוגמאות שמתאימות לחייהם ובדקנו האם זה עובר דרך 3 המסננות.
בעתיד, כשהתלמידים יבואו ויספרו ש"X אמר להם Y אמר …" (זה קורה לא מעט), נמשיך ונבדוק את הדברים דרך המסננות.

רעיונות נוספים:
1. בתחילת היום / בהפסקה להפיץ שמועה על אחד המורים (רצוי להיעזר באנשי צוות נוספים ולקבל את הסכמת המורה). במהלך הדיון על השמועות לשאול אותם מהי השמועה האחרונה ששמעתם, לספר להם שאתם הפצתם את השמועה ולהמשיך לדון על כך.
2. מערך השיעור של האתר "בין הצלצולים" בנושא השמועות
3. פעילות בנושא רכילות מהאתר "פרזנטציה בריבוע"
4. סיפור לפי בחירה. נותנים לתלמידים התחלה של סיפור. על חלק מהמרצפות ברצפה כותבים עם טוש מחיק את המספרים 2-25. בכל מרצפת שמים את קטע הטקסט הרלוונטי. כל תלמיד או קבוצת תלמידים מתחילים לקרוא את הקטע הראשון ומתקדמים בהתאם להמשך שהם בחרו. שימו לב שהסיפור כתוב בלשון של נקבה.
הסיפור- היומן של מיכל 

יש לכם רעיונות נוספים?
ביצעתם את השיעור?
מוזמנים לכתוב בתגובות.

לרשימת התפוצה של "למידה בהנאה"- כנסו לקישור

מור.

חשיבה תוצאתית- פיתוח מטה קוגניציה
טורניר משחקי קופסה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Close

קטגוריות

Navigation

Categories