מערך שיעור בנושא ארגון וניהול זמן
משך השיעור המוצע- כ50-60 דקות.
משחק פתיחה- מספרים- ידע זה כוח. (תכנון עבודה) (7 דק')
מבקשים מהתלמיד/ים למצוא את המספרים בדף לפי הסדר מ1 עד 100. תוך כדי מודדים להם את הזמן. לאחר מכן נותנים להם רמז: מקפלים את הדף לחצי האורך- בחצי הדף העליון כל המספרים מ1-50, בחצי התחתון- המספרים מ51-100. התלמידים שוב מקיפים את המספרים ומודדים להם זמן. בפעם השלישית נותנים להם רמז נוסף- מקפלים את הדף שוב, הפעם לחצי הרוחב- החצי השמאלי – מספרים אי זוגיים, החצי הימני- מספרים זוגיים. שוב התלמידים מקיפים את המספרים ומודדים להם זמן. כמובן שמפעם לפעם הזמן יורד…
בסוף עורכים עם התלמידים דיון שהמסקנות ממנו הן:
1. ידע הוא כוח= ברגע שידענו את הפטנט של הדף היה לנו הרבה יותר קל. מה אנחנו יכולים לדעת שעוזר לנו לתכנן זמן? לדעת את הלו"ז השבועי שלנו, שלא נהיה מופתעים. לדעת מה צופן לנו השבוע למעשה. עוד משהו זה לדעת את הכלים שיכולים לעזור לנו לתכנן זמן- יומן, פלאפון, שעון, להקצות זמן למשימות, להקצות זמן ל"ברבורים" למקרה שיש לנו בלת"מים, לדעת כמה זמן לוקח לנו לעשות דברים וכו'..
2. התנסות חוזרת= ככל שאנחנו חוזרים על משימה עוד ועוד, אנחנו למעשה כבר נעשים מיומנים ומומחים זה ולכן הזמן שאנו עושים אותה הולך ויורד. כך גם נוכל להיות מדויקים יותר שאנחנו באים לתכנן את הזמן שלנו
3. סדר וארגון= שמנו לב שכאשר המספרים היו מסודרים ומאורגנים בהיגיון מסוים היה לנו קל יותר במשימה. זה מוכיח לנו שסדר וארגון עוזרים לנו לתכנן את הזמן שלנו בצורה טובה ועוזר לנו להתנהל בצורה יעילה ואפקטיבית!!
אפשר להקרין לתלמידים את המצגת הזו עם הפעילות:
חלק א'- סדר עדיפויות:
רושמים על הלוח- אוכל, כסף, משפחה,לימודים, חברים, אהבת הארץ, אהבה, טלויזיה, חוג, מחשב וספורט. כל אחד מסדר את החשיבות בעיניו של הדברים מ1-10. עושים דיון בכיתה ורואים שבעצם לכל אחד יש סדר עדיפויות אחר בחיים. (10 דק')
חלק ב'- איך עושים רשימת מטלות: ( 10 דק')
כל תלמיד כותב את המשימות שלו (מתייחס במשימה למשך הזמן, המקום והאנשים) ולאחר מכן ממיין לפי הטבלה הבאה:
דחוף | לא דחוף | |
חשוב | ||
לא חשוב |
חלק ג'- מצגת "סיפור האבנים החשובות בחיינו": ( 8 דק')
חלק ד'- ניהול יומן וטיפים. ( 15 דק')
טיפים:
גורמים מעכבים:
– התמשכות מטלות מעבר למצופה
– אירוע בלתי שגרתי
– גורם בלתי צפוי, בלתי מתוכנן.
כלים לתכנון זמן:
– סדר עדיפויות.
– דד ליין- הגדרת תאריך גמר ביצוע
– זמן "ברבור"
– ידע וניסיון.
– רישום.
– לכל משימה לתת את הזמן המתאים לה.
– לא להתפשר על איכות- לא לבצע מטלה רק כדי לסמן וי.
טיפים איך בונים לו"ז:
– קודם כל- רושמים את כל המטלות שצריך לעשות.
– מתחילים מהדברים הגדולים שאי אפשר להזיז (למשל לימודים)
– ממשיכים מדברים שלא תלויים רק בנו ובעייתי אך אפשרי להזיז (למשל עבודה, פגישות שונות)
– ממשיכים בדברים שתלויים רק בנו.
– לרכז מספר דברים ביחד (למשל- שיחות טלפון שצריך לעשות,גם אם זה לא לאותה מטרה, שליחת מספר מיילים).
– להשאיר חורים בלו"ז (חוק מרפי- אם משהו יכול להשתבש- הוא ישתבש).
טיפים נוספים:
· להשתדל כמה שיותר לעמוד בלו"ז שהקצבנו לעצמנו ובזמן שהקדשנו לכל מטלה.
· לא לדחות דברים לרגע האחרון, לשאוף למוכנות תמיד.
· תכנון זמן מתייעל כאשר אנו מבצעים אותו שוב ושוב, עד שמגיעים לתכנון לו"ז היעיל ביותר.
· חשוב לזכור שכאשר אנו יודעים מה מצפה לנו הרבה יותר קל לנו להספיק את כל המטלות ולעשות אותם בהצלחה מירבית.
תודה גדולה לחן זלוטניק-זיגדון פסיכולוגית חינוכית על העזרה בכתיבת השיעור
עדיין לא חברים שלי בפייסבוק? הקישור כאן
חדש! פתחתי קבוצת וואטסאפ שקטה לעדכונים, רעיונות ומידע על סדנאות. רוצים להצטרף? לחצו כאן
ישר כח ! תודה על החשיבה, המקוריות והשיתוף כמובן !!!!