למה צריך מתמטיקה?
אני מאוד אוהבת ללמד מתמטיקה, אך השיעור של היום היה שיעור המתמטיקה שהכי נהניתי בו עד היום.
פתחתי את השיעור ואמרתי לתלמידים שאני חושבת שמתמטיקה זה מקצוע לא חשוב ולכן החלטתי שיותר לא לומדים מתמטיקה. בזמן הזה נשחק או נעשה דברים אחרים. התלמידים היו בהלם! הם לא ידעו איך להגיב… אז ישר שאלתי אם למישהו יש רעיון למשחק שאין בו שום קשר למתמטיקה. אם יהיה קשר למתמטיקה לא נוכל לשחק בו כי אני לא רוצה שנתעסק במתמטיקה.
אחד התלמידים (שעדיין היה בהלם) הציע שנשחק מונופול. לקחתי את המשחק,פתחתי את הקופסה ופתאום ראיתי שטרות. הראיתי לתלמידים ושאלתי אותם אם אפשר לשחק בזה- הם אמרו שלא כי כסף זה מתמטיקה. התבאסתי וביקשתי מהם להציע משחק אחר…
תלמיד אחר הציע טאקי. לקחתי את הטאקי וביקשתי ממנו להסביר לי מה צריך לעשות. הוא ישר אמר שצריך לחלק לכל משתתף 8 קלפים. תלמידה אחרת אמרה: “אמרת 8, זה מספר… אי אפשר לשחק”. שוב התבאסתי וביקשתי שיציעו משחקים נוספים.
תלמידה הציעה דמקה, אך כשהסבירה את המשחק היא ישר אמרה שיש צורות ומספרים אז אי אפשר… אחרי שהבנו שאין משחק קופסה בלי מתמטיקה חשבנו על רעיונות אחרים-
אמת או חובה נפסל כי צריך לשבת במעגל.
כדורגל נפסל כי הכדור הוא עגול וצריך לספור את מספר השחקנים בכל נבחרת.
לשמוע שיר נפסל בגלל ששיר מוגבל מוגבל בזמן ויש לכל שיר מקצב.
ריצה נפסלה כי צריך לרוץ בקו ישר וכי בדר”כ מודדים זמן וזה מספרים. וכך המשכנו הלאה…
בסוף התייאשנו והבנו שהעולם מלא במתמטיקה אז כדאי שנלמד את המקצוע הזה כדי שנתמצא בו.
לבסוף ערכנו סיכום על הלוח- סיבות ללמוד מתמטיקה.
היה שיעור מרתק, חבל שהצלצול הפסיק אותנו…
*עדכון, שנה לאחר מכן לימדתי את השיעור הזה כיתה אחרת. בתיאום עם המנהלת היא נכנסה בסוף שיעור ושאלה אותי מה קורה עם המערכת ואם אני בסוף מלמדת שיעור מתמטיקה או מבטלת. התלמידים ישר צעקו לה שלא מוותרים 🙂
פתחתי את השיעור ואמרתי לתלמידים שאני חושבת שמתמטיקה זה מקצוע לא חשוב ולכן החלטתי שיותר לא לומדים מתמטיקה. בזמן הזה נשחק או נעשה דברים אחרים. התלמידים היו בהלם! הם לא ידעו איך להגיב… אז ישר שאלתי אם למישהו יש רעיון למשחק שאין בו שום קשר למתמטיקה. אם יהיה קשר למתמטיקה לא נוכל לשחק בו כי אני לא רוצה שנתעסק במתמטיקה.
אחד התלמידים (שעדיין היה בהלם) הציע שנשחק מונופול. לקחתי את המשחק,פתחתי את הקופסה ופתאום ראיתי שטרות. הראיתי לתלמידים ושאלתי אותם אם אפשר לשחק בזה- הם אמרו שלא כי כסף זה מתמטיקה. התבאסתי וביקשתי מהם להציע משחק אחר…
תלמיד אחר הציע טאקי. לקחתי את הטאקי וביקשתי ממנו להסביר לי מה צריך לעשות. הוא ישר אמר שצריך לחלק לכל משתתף 8 קלפים. תלמידה אחרת אמרה: “אמרת 8, זה מספר… אי אפשר לשחק”. שוב התבאסתי וביקשתי שיציעו משחקים נוספים.
תלמידה הציעה דמקה, אך כשהסבירה את המשחק היא ישר אמרה שיש צורות ומספרים אז אי אפשר… אחרי שהבנו שאין משחק קופסה בלי מתמטיקה חשבנו על רעיונות אחרים-
אמת או חובה נפסל כי צריך לשבת במעגל.
כדורגל נפסל כי הכדור הוא עגול וצריך לספור את מספר השחקנים בכל נבחרת.
לשמוע שיר נפסל בגלל ששיר מוגבל מוגבל בזמן ויש לכל שיר מקצב.
ריצה נפסלה כי צריך לרוץ בקו ישר וכי בדר”כ מודדים זמן וזה מספרים. וכך המשכנו הלאה…
בסוף התייאשנו והבנו שהעולם מלא במתמטיקה אז כדאי שנלמד את המקצוע הזה כדי שנתמצא בו.
לבסוף ערכנו סיכום על הלוח- סיבות ללמוד מתמטיקה.
היה שיעור מרתק, חבל שהצלצול הפסיק אותנו…
*עדכון, שנה לאחר מכן לימדתי את השיעור הזה כיתה אחרת. בתיאום עם המנהלת היא נכנסה בסוף שיעור ושאלה אותי מה קורה עם המערכת ואם אני בסוף מלמדת שיעור מתמטיקה או מבטלת. התלמידים ישר צעקו לה שלא מוותרים 🙂
רוצים ללמוד אצלי? מוזמנים להסתכל במערכת הקורסים שלי.
עדיין לא חברים שלי בפייסבוק? הקישור כאן
רוצים להצטרף לקבוצת וואטסאפ שקטה לעדכונים, רעיונות ומידע על סדנאות. רוצים להצטרף? לחצו כאן
תהנו,
מור קנדי.
רעיון מצויין. לשכנע בהפוכה. מפני שנכון שעולמנו מוקף כל הזמן במתמטיקה וצריך להדגיש זאת לתלמידים.
תודה רבה. אכן כך. מאמינה שצריך להסביר להם את המשמעות של הלמידה.
מור שלום,
הרעיונות שלך פשוט מקסימים.
אני מוביל מיזם של קהילת מורים מאד גדולה, ואשמח לחשוף אותם לתכנים שלך.
תוכלי ליצור איתי קשר?
חובב 0503355735
רעיון מהמם! איישם בשיעור הראשון של מתמטיקה בשנה"ל הקרובה.
רעיון מדהים!
מעניין להעביר אותו בכיתה.
לאיזה כיתה זה יכול להתאים, כיתה א או ב או גם בכיתות יותר גבוהות?
בעיקר בכיתות גבוהות יותר… לדעתי מג'-ד' ומעלה
רעיון מהים, מאמצת את הרעיון. תודה
הרעיון מתאים גם ללימוד שפה. הוראות , הנחיות,מילוי טפסים,שאילת שאלות , כמו מתן תשובות, הבנת הנקרא, אפילו טקסט פעילות של הנחיות למשחק.
בהצלחה
מקסים!
ממש אהבתי