פיתוח חשיבה יצירתית המצאתית

שתפו עכשיו!

בשנים האחרונות אני מלמדת בכיתתי שיעור שנקרא "פיתוח חשיבה".
בשיעור זה אנחנו עושים "חדר כושר למוח" (ככה אני מגדירה את השיעור לתלמידים).
בשיעור זה אני מפתחת מיומנויות שונות ומלמדת כלים מתוך העשרה אינסטרומנטלית של פרופ' פוירשטיין ז"ל.
 החלטתי לפתוח את תחילת השנה במספר שיעורים שעוסקים בחשיבה יצירתית.
בשיעור הקודם שיחקנו במשחק החפצים מתוך משחק הטלוויזיה "של מי השורה האת". התלמידים קיבלו חפץ והיו צריכים לדמיין שהוא חפץ אחר. מטרת השיעור הייתה שהתלמידים ידמיינו וישתוללו עם הרעיונות שלהם, גם אם הם לא מציאותיים.
דוגמאות שהעלו התלמידים:
טוש- טוש (למקלחת), מיקרופון ועוד.
יעה- מראה, מטקה, מחזיק לאייפד ועוד.
וכך עוד ועוד חפצים שמצאנו בכיתה. כמובן שתוך כדי השיעור התלמידים צחקו והאווירה בכיתה הייתה נעימה, כך שכל התלמידים השתתפו ולא פחדו מביקורת ושיפוטיות.

השיעור היום:
השיעור היום עסק בשדרוגים למוצרים קיימים. היום, במקום לדמיין מוצר אחר לגמרי, צריך לקחת מוצר שכבר קיים ולשדרג אותו. אז מה עשינו?
תחילה, הבאתי לתלמידים טלפונים שונים. ביקשתי מהתלמידים לסדר אותם מהישן לחדש. ניהלנו דיון על התפתחות הטלפונים, הצורך בחידושים ומה התחדש בכל טלפון במהלך השנים.
לאחר מכן, דיברנו על המושג "שדרוג". הראיתי לתלמידים את ההגדרה המילונית ועשינו אטימולוגיה למילה (דיברנו על מילים מאותה משפחת מילים והדגמתי להם שזה כמו מדרגה, כל פעם מחדשים ועולים מדרגה- שקופית 2 במצגת).

בהמשך השיעור, הראיתי להם מצגת של המצאות מצחיקות. בכל המצאה התלמידים התבוננו בתמונה, הסבירו מה הם רואים בתמונה (עבודה על הבעה בעל פה) וחשבו על שדרוגים נוספים למוצר.
לדוגמה- במצגת יש תמונה של קנקן מים שמוזג לשתי פיות בו זמנית. התלמידים העלו שדרוגים חדשים לקנקן מים: קנקן אוטומטי שמוזג כמו בתמי ארבע חצי כוס מים או כוס שלמה, קנקן מתקפל לטיולים, קנקן שמערבב את הסירופ והמים ועוד.
כך עברנו על כל תמונה. לקראת סוף המצגת הסדר התחלף- קודם התלמידים חשבו על שדרוג ורק אז הראיתי להם דוגמה של שדרוג. לא הספקנו את כל המצגת בשיעור אבל בהחלט נמשיך בשיעור הבא.

עוד רעיון קטן- בשנה שעברה, לאחר שעשיתי להם את פעילות הפתיחה עם הטלפונים הניידים, חילקתי את הכיתה לקבוצות וכל קבוצה המציאה את ה"אייפון 11". הם חשבו אילו שדרוגים הם היו רוצים שיהיה בטלפון החדש שלהם. לאחר מכן הקבוצות חזרו לכיתה, הציגו את הטלפונים והכיתה בחרה את הטלפון הבא שהם היו רוצים לקנות.

המצגת
מוזמנים לנסות את השיעור בכיתתכם ולכתוב בתגובות איך היה ומה התלמידים המציאו.
מור קנדי.
   .

חשיבה תוצאתית- פיתוח מטה קוגניציה
העברת כדור- משחק שיתוף פעולה בזוגות

Comments (1)

  1. נעמי אברמוביץ

    מכירה את התרגיל הוא מצוין. העברתי אותו מספר פעמים לתלמידי כיתה י' בשיעור עיצוב כשקבלו חפץ נתון והיו צריכים להעלות מספר שימושים שונים שונים לאותו חפץ , הועלו רעיונות נפלאים. זה סייע מאד לפתח יצירתיות בהמשך כשליהם היה להתמודד עם תהליך עיצוב של חפץ עם מספר פונקציות. למשל: אלו שימושים יכולים להיות למזלג מלבד אכילה? התשובות שנכתבו: ליצור דגם של פסים ישרים או מעוגלים, ליצור חור, לגרד את הגב, לפתוח מלחיה סתומה, לטבול בצבע ולצייר ועוד ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Close

קטגוריות

Navigation

Categories