במה אני עצמאי/ת?

היום בכיתה דיברנו על המילה “עצמאות”. פירשנו את המושג, ערכנו דיון על העצמאות של מדינת ישראל ובסוף עברנו מהעצמאות של המדינה לעצמאות האישית של כל ילד. כל הילדים קיבלו דף (תודה ליעל קפון על הציור) וכתבו לפי ההוראות:-בפסים דברים שהם עדיין לא עצמאיים בהם והיו רוצים להיות עצמאיים בהם. -במגן הדוד- דברים שהם עצמאיים בהם. […]

בעקבות המחתרות- פעילות בנושא המחתרות

המחתרות תרמו לעצם קיומה של המדינה. הרבה פעם אנחנו מדברים על דברים שקרו בהיסטוריה ומזכירים את המחתרות בלי להיכנס לעומק. החלטתי שחשוב לי שהתלמידים ידעו לעומק מי היו המחתרות? מה היו תפקידיהם? איך הם תרמו להקמת המדינה?בשנה שעברה הכנתי פעילות לכיתה שלי ולכיתה נוספת. בתחילה, דיברנו בכללי על המחתרות ולאחר מכן התמקדתי בפעילות ב”הגנה”. אז […]

סרט האנימציה “מרד התרנגולים” כאנלוגיה למרד גטו וארשה

הרבה פעמים כשאנחנו רואים סרטים מצוירים אנחנו טוענים שהסרטים מתאימים גם למבוגרים ולא רק לילדים. כך גם הסרט “מרד התרנגולים”. לכאורה, סרט אנימציה מצויר עם סוף טוב, אך כולו מלא בסממנים המזכירים את השואה. תקציר הסרט (מתוך אתר וואלה)- התרנגולים הם אסירים מאחורי גדר תיל, פוחדים לחייהם וחולמים על החופש. כל נסיון בריחה מסוכל ומנהיג […]

בינגו כינויי שייכות

כשהייתי סטודנטית לימדתי בכיתת ההתנסות שלי את נושא כינויי השייכות.מצרפת את אחד המשחקים שבניתי באותה תקופה- בינגו כינויי שייכות.בשלב הראשון- כל ילד מקבל לוח בינגו ועליו לכתוב בשתי מילים את כינויי השייכות (כבר התלמידים פותרים “דף עבודה” של 16 שאלות בלי שהם ירגישו בכך).בשלב השני- כל ילד בתורו מוציא פתק מתוך השקית.  על התלמידים לסמן […]

הטבעת ברקודים עם סרטונים

אומרים שתמונה שווה אלף מילים, אבל לרוב סרטון שווה הרבה יותר.בעבר, כשיצאנו לטיולים היינו מצלמים את הטיולים במצלמת וידאו, אך המצלמה כבר כמעט וחלפה מהעולם. היום לרוב משתמשים בטלפון הנייד ומצלמים סרטונים קצרים.נסו להיזכר בפעם האחרונה שרציתם להראות למישהו סרטון ישן? נכון שלקח הרבה זמן? אז לא עוד!בשנה שעברה אמא שלי ואני יצאנו לטיול בטנזניה. […]

שעון פגישות- חוויות מהחופש

שעון פגישות היא פעילות המחזקת את השיח בין התלמידים. כל תלמיד מקבל שעון פגישות. התלמידים מסתובבים ביניהם וקובעים פגישות עם תלמידים אחרים. הם צריכים לוודא שהשעה פנויה אצל שני התלמידים ולרשום את שמם בקו שליד השעה. לאחר שהתלמידים קבעו את הפגישות המורה מכריזה על השעה ועל נושא הפגישה. לכל זוג כ2-3 דקות לדבר על הנושא […]

לו”ז חופשת פסח

לפני כל חופשה ארוכה, אני נוהגת לתת לתלמידים שלי דף תכנון חופשה: התלמידים מתכננים מראש עם המשפחה שלהם את החופש ובמהלך החופש עוקבים אחרי הלו”ז. הטבלה מאפשרת ניהול וארגון זמן באופן יעיל והמודעות לזמנים עולה. כאשר חוזרים מהחופשה, אנחנו מקדישים שיעור או שניים לחוויות. הדף מהווה לתלמידים תומך זיכרון ועוזר להם לזכור מה הם עשו […]

תרגול כסף דרך יריד פסח

אני הכי אוהבת ללמד את נושא הכסף! קודם כל- אני חושבת שזה אחד הנושאים החשובים ביותר שצריך ללמד (ולא רק בחינוך המיוחד, גם בחינוך הרגיל). חוץ מזה- כיף ללמד את הנושא הזה 🙂 היצירתיות חוגגת… לכבוד פסח, יצרנו (הסייעת שלי ואני) מחירון של יריד קניות מיוחד לפסח. יש שני מחירונים- אחד עם מספרים שלמים ואחד […]

הגדת פסח היתולית

עוד מימי התיכון, בכל מסגרת שבה אני נמצאת אני אוהבת להכין הגדת פסח היתולית שמתאימה למסגרת.את ההגדה ההיתולית עיצבה חן זלוטניק- זיגדון כשהיינו בכיתה י’. ביחד עם הצוות שלנו בצופים כתבנו את ההגדה ועד היום היא משמשת אותי.למי יצא לי לכתוב את ההגדה? לגדוד שלי בצופים, לכיתה שלי בתיכון, לקורס בצבא, לכיתה הפדגוגית שלי בתואר […]

זיכרונות מהיסודי- על בחירה אישית ושותפות התלמידים

לפני כ20 שנה, עליתי לכיתה ב’ בבית ספר צומח חדש (בית ספר “צאלים” באילת). כשהגענו בפעם הראשונה לבית הספר, המנהלת הראתה לנו שתי כיתות ואמרה לנו “תבחרו באיזו כיתה אתם רוצים להיות”. ככה, סתם. רק מהתרשמות כללית על הכיתה. אמא שלי ישר ניגשה לאחת המחנכות שהכירה ושאלה אותה באיזו כיתה היא כדי שאני אהיה אצלה. […]